Wednesday, May 25, 2011

telupa siket da

Nie tetiba aku terpikir smlm..rupenyer..der benda asas yg aku da lupa?per nyer..itulah huruf jawi..sdey3..ley lupa camnie plak..bru perasaan..dan apabila cuba membaca..mmg kompem sudah terlupa sket..ish3..nie haa huruf jawi yg dr kecik salu dok baca tuh..


bukan aku jer kowt..merby ramai lg sudah smakin melupakannya..atas tuh der gambar..da bley praktis ingt smula nie..haha..


kiter salu lupa..sdgkan nie asas drpd per yg kiter bca quran skrg nie..arap2 al quran terus dibca menjadi panduan idup utama..aminn..dlu masa kecik2..manusia pertama yg bertanggungjawab mgajar aku mengenal huruf2 jawi nie..tak laen tak bukan..dialah abah akuh..smua adek beradek akuh..abah yg ajar sendiri ngaji tuh.,.huhu..

abah sgt garang masa mngjar ngaji dlu..tak caya boley tanyer kaklong  n angah akuh..hahaha..biler salah siket..di marah..n termeletuplah telinga akibat jentikan abah yg kuat ituh.haha..agak saket biler tekena jentikan abah tuh..biler time waktu mengaji..tu merupakan waktu pleng ditakuti jgk ar msa time abah yg ajar ngaji tuh..haha..nangez tok sah nak kata lar..abez gak rasa muqadam di basahi aer mata jernih ku ini..haha..sgt tak suka biler kena mengaji time tuh..

tapi sekarang..aku khairul rasyid bin mohd yusop..dgn nie..nak ucap terima kaseh sgt3 kat abah sbb dgn kegaranganmu ituh yg membuat aku pandai membca quran..huhu..teringin nk balek smula zaman tuh..waktu abah ajar ngaji..sronok boley aku kata waktu skrg..dlu jer rasa takot..huhu..tq abah..tak sia2 abah garang masa ajar ngaji dlu..haselnya skrg boley npk da..huhu..pasni kalo aku da kawen der anak smua..smua anak aku..aku akan sendiri ajar dorg ngaji..wajeb!!!..

pastu lps tuh msok tadika KEMAS tuh rasanyer..der gak nyanyi2 lagu huruf jawi tuh.. meh nyanyi camtuh.."alif ba ta sa jim ha kha..dal dzal ra zai sin syin..shad daod tho dzo..ain ghain fa kaf kaf..lam mim nun wau ha..lam alif hamzah yaaa"..huhu..gi tu lah..

pasni insyaallah aku tak lupa..n beharap terus dpt bca quran tuh ari2..huruf jawi nie asas nyer drpd smua ayat quran yg dibaca skrg..terasa beruntung gak pandai ngaji..biler da duk kat sarawak nie..da kenal ramai2..rupenyer..ramai lagi tak pandai ngaji..moga allah terus bg kefahaman kat aku dan smua pada ayat yg dturunkan nyer sndri ituh..aminn..

No comments:

Post a Comment